Det står klart som en följd av den irritation som finns bland riksdagsledamöter kring pågående upphandling där Trafikverket vill anpassa vagnarna till kontinental trafik.
Det skulle innebära ett par decimeter smalare vagnar och därmed risk för sämre komfort för sov- och liggresenärer, enligt kritiker.
Ärendet har varit uppe i riksdagens trafikutskott och där Miljöpartiet ser ut att samla en majoritet, inklusive Sverigedemokraterna, för ett tillkännagivande av riksdagen. En omröstning kommer att ske senare under våren.
– Vi hoppas att regeringen tar tillkännagivandet på allvar och beordrar Trafikverket att upphandla rymliga vagnar för nattågen, säger Linus Lakso, MP-ledamot av trafikutskottet, till jarnvagar.nu.
Trafikverket ställer sig tills vidare avvaktande till eventuell politisk styrning. Myndighetens presschef Bengt Olsson konstaterar att anbudstiden för en funktionsupphandling ”utan detaljerade krav på vagnarnas utformning” går ut efter sommaren:
– Vi kräver bland annat viss bredd i korridoren, att vagnarna ska kunna gå i trafik ner till 40 minusgrader, att komforten ska nå upp till vissa nivåer och att vagnarna ska kunna användas i internationell trafik i Europa. Hur anbudsgivarna löser de uppgifterna är upp till dem.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer