Sveriges Bussföretag, som är en del Svenskt Näringsliv, granskar hur väl landets regioner följer de standarder och rekommendationer som tagits fram gemensamt av Kollektivtrafikens avtalskommitté.
I nya rapporten ”Minskad kollektivtrafik i spåren av Coronakrisen påverkar busstrafiken framåt” har man gått igenom 18 upphandlingar av busstrafik som gjorts av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter under 2021.
Skånetrafiken lyfts fram som ett gott exempel då man tagit bort detaljkrav om bussars maxålder för att möjliggöra att använda dessa längre genom löpande underhåll.
Organisationen lyfter också fram två ”flagranta avsteg” från rekommendationerna. Region Gotland valde att tillåta indexreglering endast årsvis.
Region Gävleborg valde att indexreglera biodrivmedel med KPI i stället för de drivmedelsindex som Kollektivtrafikens Indexråd rekommenderar.
– I båda fallen innebär avstegen från rekommendationerna stora affärsrisker för anbudslämnaren, risker som innebär att man som anbudslämnare tvingas spekulera i hur olika drivmedelspriser kommer att utvecklas, enligt Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer