Konkurrenskommissionen, som är en oberoende expertgrupp, kritiserar Luleå kommun för alltför kort anbudstid vid upphandling av färdtjänst. Dessutom anser ledamoten Per-Arne Sundbom att annonseringsrutinerna brister.
– Upphandlingen kom från början att offentliggöras i kanaler som inte alla leverantörer läser. Därmed kan vissa leverantörer ha fått en konkurrensfördel, säger han.
Det var i mars i år som kommunen inledde två upphandlingar av färdtjänstresor med taxi till ett totalt årligt värde på över 30 miljoner kronor. Upphandlingen gällde i ena fallet lokal färdtjänst medan den andra avsåg så kallad riksfärdtjänst.
Trots att upphandlingarna rörde tjänster som skulle ha annonserats i EU:s databas fanns de bara publicerade i nationella Tendsign. Kommunen rättade felen, i båda fallen efter beslut av domstol, och annonserade EU:s databas.
Vad som då inte skedde var att förlänga tiden för att lämna anbud. Den som inte haft möjlighet att hämta information från Tendsign fick endast 22 dagar på sig för anbudsarbetet, vilket går på tvärs mot upphandlingslagens krav på minst 40 dagar.
– Det är viktigt att upphandlingslagens princip om likabehandling av leverantörer följs.
Per-Arne Sundbom framhåller vikten av att konkurrensen inte snedvrids mellan leverantörerna och att skattebetalarnas pengar används effektivt:
– Luleå kommun bör se över sina rutiner och försäkra sig om att upphandlingsreglerna följs, summerar han.
Kommunen har inte velat bemöta kritiken.
Konkurrenskommissionen startades av Den nya välfärden, en stiftelse som finansieras av 20 000 företag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer