De är mitti.se som rapporterar om målkonflikten och den pågående övergången till elbussar, där 1 000 nya sådana ska sätts in i trafiken de närmaste åren.
Nytt är högre krav på social hållbarhet med stora upphandlingar under året som påverkas.
Kravet på att specifika delar av produktionen måste ske i länder som av fackliga sammanslutningen ITUC placerats inom index 1-4 gör att exempelvis produktion i Kina, Turkiet och Egypten inte godtas.
”Svenska” Volvo är ett av företagen som därmed inte kan konkurrera om avtalen för Region Stockholms busstrafik.
Trafikföretaget Nobina menar att de sociala hållbarhetskraven får stor påverkan.
– För det första finns en risk att du inte får tag på tillräckligt många bussar, vilket gör att man missar klimatmålen. För det andra blir det så liten konkurrens att prisbilden blir mångdubbelt högre, säger David Erixon, presschef på Nobina, till mitti.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer