Med start 19 augusti introduceras 26 nya elbussar fördelat på 11 i Lidköping, 10 i Borås och 5 i Ale.
Bäst i klassen blir Lidköping (bilden) som redan nu klarar det mål som Västtrafik satt upp för 2030 att enbart använda elbussar för stadstrafiken.
Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson ser det som att ”framtiden redan är här”.
– Det är verkligen inspirerande att redan nu kunna erbjuda en helt elektrisk stadstrafik i Lidköping. Tystare och renare bussar i våra städer minskar bullret, gör att människorna där mår bättre samtidigt som det gör det möjligt att bygga tätare, säger han.
Samtliga elbussar som nu är aktuella i Västsverige trafikeras av Nobina.
I slutet av nästa år räknar Västtrafik med att bli Sverigeledande inom elbussar då nuvarande 60 bussar förstärks med ytterligare 170 elbussar för trafik i Göteborg, Partille och Mölndal.
Den övergången bygger på tioåriga trafikavtal med Nobina till ett värde av åtta miljarder kronor efter en upphandling som blev klar i juli.
Västtrafik utmanar nu andra kollektivtrafikmyndigheter i arbetet med att förändra stadsbusstrafiken.
– Övergången till en helt eldriven stadstrafik är avgörande för att vi ska kunna nå de högt uppsatta miljömål som vi har. Det känns fantastiskt att vi ligger så långt fram i utvecklingen och vi hoppas det ska inspirera fler regioner att ta samma steg, säger vd Lars Backström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer