Lösningen är ett svar på den osäkerhet som följer med överprövning av ett tilldelningsbeslut från januari 2024 för elva nya år med tunnelbanetrafik.
Förvaltningsrätten godkände visserligen upphandlingen nyligen men Keolis Alstom har överklagat till Kammarrätten, som beslutat att det nya tunnelbaneavtalet E40 inte får tecknas i avvaktan på domstolsavgörande.
– Om inte tunnelbanan rullar blir det kaos i kollektivtrafiken i Stockholm, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen inom Region Stockholm.
– Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal. Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.
Det temporära avtalet med Connecting Stockholm kan gälla i högst två år och att valet föll på företaget motiveras av Region Stockholm med att Connecting Sverige vann upphandlingen för det ursprungliga avtalet.
Avtalet är ett så kallat nödavtal enligt artikel 5.5 i EU:s kollektivtrafikförordning.
Med SJ som operatör körs även pendeltågstrafiken i Stockholm genom ett nödavtal sedan i våras.
Konkurrensverket har granskat 5.5 och gett grönt ljus för en förhållandevis generös tolkning av regelverket med ett utrymme för direkttilldelning av avtal som ”betydligt större än vad som vanligtvis gäller vid upphandling”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer