Idag fattar trafiknämnden vid Stockholms läns landsting beslut om upphandling av färdtjänst för de kommande åren. Socialdemokraterna tar fasta på den kritik som resenärer riktat mot färdtjänsten.
Oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm noterar att allianspartierna inte skrivit in krav på kollektivavtal i det nya avtalsförslag som lagts fram. Hon menar att många av problemen med bristande kvalitet är direkt kopplade till förarnas arbetssituation.
– Vi är oroade över att färdtjänsten nu inte ser ut att förbättras, varken för resenärerna eller för chaufförerna.
Idag körs nästan all färdtjänst av två bolag, Taxi Kurir och Taxi 020, som båda ägs av Fågelviksgruppen. De flesta av åkerierna inom gruppen saknar kollektivavtal.
– Det är positivt att kristdemokraterna öppnat för att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor. Vi hade hoppats att fler allianspartier skulle ta ställning för vettiga villkor för förarna och bättre kvalitet för resenärerna, men tyvärr ser vi att det är samma avtalsunderlag som tidigare.
I Göteborgs stad har färdtjänstnämnden, tvärt om, ställt långtgående krav på miljö och arbetsförhållanden i sin nya upphandling. I en intervju med Göteborgs-Posten är Pontus Båth, moderat vice ordförande i färdtjänstnämnden, kritisk till detaljrikedomen i kraven och menar bland annat att de är kostnadsdrivande:
– Man har fått med skrivningar som ligger mycket nära kollektivavtalet och flera krav ligger i gränslandet för vad som är juridiskt riktigt.
Politisk strid om kollektivavtalskrav
I Stockholm och Göteborg pågår just nu stora färdtjänstupphandlingar. I båda fallen har frågan om kollektivavtal, eller kollektivavtalsliknande krav, blivit en het politisk fråga.
| 2015-03-12
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer