Får EU-kommissionen som den vill är elektronisk fakturering vid all offentlig upphandling snart en realitet. Förslag till direktiv på området innebär att även kommuner och landsting framöver måste kunna ta emot e-fakturor som följer med den nya europeiska standarden.
Enligt it- och energiminister Anna-Karin Hatt är en övergång till papperslös offentlig förvaltning är ett viktigt mål för hela EU:
– Tack vare digitaliseringen får vi nu nya möjligheter att effektivisera, sänka kostnader och se till så att gemensamma standarder och regler inom EU bidrar till det.
År 2008 införde Sverige elektronisk fakturering för statliga myndigheter. Under hösten inleds förhandlingarna i medlemsstaterna kring ett mer långtgående direktiv (pdf) som innebär att även kommuner och landsting ska omfattas.
Som en del av förberedelserna har regeringen bett Ekonomistyrningsverket, ESV, att analysera och bedöma konsekvenserna av EU-kommissionens nya förslag. I uppdraget ingår att identifiera vilken lagstiftning och vilka aktörer som påverkas av förslaget.
– ESV ska också utreda de kostnader som kan uppstå.
I december 2013 antog regeringen den nya e-förvaltningsstrategin ”Med medborgaren i centrum – regeringens strategi för en digitalt samverkande statsförvaltning. Till delmålen hör att statsförvaltningens verksamhet ska effektiviseras genom ökad digitalisering.
Redan den 13 september ska ESV avrapportera arbetet till regeringen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer