För högre belopp krävs ett konkurrensutsatt förfarande, enligt förslaget i en promemoria som i sin tur bygger på ändringar i en EU-förordning.
Inriktningen är att det nya regelverket ska börja gälla från 25 december i år efter ändringar i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik.
Sedan 2017 har Trafikverket haft obegränsade möjligheter till direkttilldela avtal för kollektivtrafik på järnväg med stöd av EU:s kollektivtrafikförordning.
I analysdelen av promemorian betonar regeringen att Trafikverket normalt sett tillämpar ett konkurrensutsatt förfarande och att konsekvenserna av den nya beloppsgränsen därför bedöms som små.
Regeringen uppger att Trafikverkets direkttilldelning av avtal har skett i liten omfattning och främst utifrån behovet av en snabb process, inte för att direkttilldelning skulle ge bättre avtal eller vara mer kostnadseffektivt.
”Ökad konkurrensutsättning av kollektivtrafik bedöms leda till större möjligheter för företag att delta i upphandlingar om kollektivtrafik, vilket ökar effektiviteten på marknaden.”, skriver regeringen, med KD:s Andreas Carlson som ansvarigt statsråd, i promemorian.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer