Modellen med ”vinstgaranti” och ”öppna böcker” är nu aktuell att tillämpa även för en ordinarie avtalsperiod – inte bara som nödlösning sedan en operatör hoppat av.
Det är Trafikverket som funderar i de banorna för nattågstrafiken till och från Övre Norrland samt Narvik med avtalsstart i slutet av 2026.
SJ har redan ett sådant avtal för trafiken efter direkttilldelning där bolaget tog över efter Vy.
– Då kör man på någonting vi kallar open book, en löpande räkning: alltså, man får betalt för alla sina kostnader och så får man dessutom en vinst som man får lägga på, mellan fyra och fem procent, säger Lennart Kalander, planeringschef på Trafikverket, till P4 Norrbotten.
Han tillägger att det kräver nära samverkan med operatören ”som inte har samma incitament att hålla nere kostnaden”.
Anbudstorka gjorde att en första upphandling misslyckades. Trafikföretagen ser bland annat farhågor med tåg av äldre modell och Malmbanans skick för att klara en trafik av hög kvalitet. SJ har luftat problematiken för P4 Norrbotten tidigare.
SJ är även operatör för pendeltågstrafiken i Storstockholm, ett så kallat nödavtal med stöd av EU:s kollektivtrafikförordning.
Region Stockholm har beskrivit det som en trafik på löpande räkning och med öppna böcker, SJ har framhållit en garanti för lönsamhet som villkor för affären.

Är detta verkligen det mest ekonomiskt fördelaktiga för staten?
Bättre villkora att de aktörerna som vinner de mest attraktiva förbindelserna även ansvarar för de mindre attraktiva förbindelserna.
Ytterligare ett exempel på att privatisering inte är rätt räls att lägga i alla branscher.
Jag trodde syftet med LOU var att hålla nere kostnader för staten och hindra korruption, men det är helt uppenbart att upphandling numera endast gynnar de stora drakarna och nu tydligen också med extra allt.
Finns få saker i mitt jobb som gör mig så förbannad som LOU – för små, billiga och duktiga företag missgynnas framför pengadammsugare och kostnaderna för de jobb jag behöver ha utfört blir långt dyrare. Och mitt jobb bara mer byråkratiskt.
Open booksavtal i tågtrafik är dyrt och den här slutsatsen är förvånande. Har man verkligen gjort sin hemläxa när det gäller uppdragets inbyggda risker?