Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

SJ i leverantörernas lyxkupé

Hur får man operatörer som ryggar för risker att ta sig an stora trafikavtal? Region Stockholm och Trafikverket prövar en speciallösning – bort med alla risker.

| 2025-08-15
Lennart Kalander
Lennart Kalander, Trafikverket.

Modellen med ”vinstgaranti”  och ”öppna böcker”  är nu aktuell att tillämpa även för en ordinarie avtalsperiod – inte bara som nödlösning sedan en operatör hoppat av.

Det är Trafikverket som funderar i de banorna för nattågstrafiken till och från Övre Norrland samt Narvik med avtalsstart i slutet av 2026.

SJ har redan ett sådant avtal för trafiken efter direkttilldelning där bolaget tog över efter Vy.

– Då kör man på någonting vi kallar open book, en löpande räkning: alltså, man får betalt för alla sina kostnader och så får man dessutom en vinst som man får lägga på, mellan fyra och fem procent, säger Lennart Kalander, planeringschef på Trafikverket, till P4 Norrbotten.

Han tillägger att det kräver nära samverkan med operatören ”som inte har samma incitament att hålla nere kostnaden”.

Anbudstorka gjorde att en första upphandling misslyckades. Trafikföretagen ser bland annat farhågor med tåg av äldre modell och Malmbanans skick för att klara en trafik av hög kvalitet. SJ har luftat problematiken för P4 Norrbotten tidigare.

SJ är även operatör för pendeltågstrafiken i Storstockholm, ett så kallat nödavtal med stöd av EU:s kollektivtrafikförordning.

Region Stockholm har beskrivit det som en trafik på löpande räkning och med öppna böcker, SJ har framhållit en garanti för lönsamhet som villkor för affären.

Läs mer: Lennart KalanderÖppna böckerPendeltågSjTrafikverket

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "SJ i leverantörernas lyxkupé"

  1. Think outside the box skriver:
    15 augusti, 2025 kl. 08:43

    Är detta verkligen det mest ekonomiskt fördelaktiga för staten?
    Bättre villkora att de aktörerna som vinner de mest attraktiva förbindelserna även ansvarar för de mindre attraktiva förbindelserna.
    Ytterligare ett exempel på att privatisering inte är rätt räls att lägga i alla branscher.

  2. Statligt anställt skriver:
    19 augusti, 2025 kl. 08:12

    Jag trodde syftet med LOU var att hålla nere kostnader för staten och hindra korruption, men det är helt uppenbart att upphandling numera endast gynnar de stora drakarna och nu tydligen också med extra allt.
    Finns få saker i mitt jobb som gör mig så förbannad som LOU – för små, billiga och duktiga företag missgynnas framför pengadammsugare och kostnaderna för de jobb jag behöver ha utfört blir långt dyrare. Och mitt jobb bara mer byråkratiskt.

  3. MB skriver:
    2 september, 2025 kl. 14:21

    Open booksavtal i tågtrafik är dyrt och den här slutsatsen är förvånande. Har man verkligen gjort sin hemläxa när det gäller uppdragets inbyggda risker?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026