Samtidigt som pensionsåldern höjs och det från politiskt håll poängteras att fler ska jobba längre sätter Munkedals kommun stopp för en senior skolbussförare. Fallet blir nu en fråga för Diskrimineringsombudsmannen.
Bussföraren Eddy Storsjö är 67 år och har kört buss i över 30 år. Men nu faller han för åldersstrecket. Kommunens upphandling, som administreras av Västtrafik, förbjuder nämligen entreprenörerna att ha förare som är äldre än just 67 år.
Åsa Karlsson, kommunstyrelsens ordförande, säger till Sveriges Radio P4 Väst att ålderskravet har ett gott syfte – att skydda barnen. Samtidigt håller hon med om att det kan slå fel:
– Vi få se över det här eftersom vi ju blir piggare och friskare.
Föraren hade hoppats på att under ytterligare något år kunna dryga ut pensionen med deltidarbete som chaufför. Istället blev han uppsagd, trots att arbetsgivaren BJ-Trafik var nöjd med hans arbetsinsats. Därför anmäls kommunen till Diskrimineringsombudsmannen.
Diskrimineringsombudsmannen har tidigare i år stämt Keolis och Tunabergs taxi för diskriminering som har samband med just ålder. Detta sedan tre chaufförer nekats att förlänga sina visstidsanställningar med hänvisning till att de har uppnått en av företagen uppsatt övre åldersgräns.
Enligt ombudsmannen är ålderskriteriet inte är lämpligt och går utöver vad som är nödvändigt för att fylla syftet att minska risken för olyckor i trafiken. Åsikten är att det syftet kan uppnås genom mindre ingripande och mer ändamålsenliga åtgärder som individuell prövning.
Alla kommuner är inte lika hårda på maximal ålder för förarna. Ett alternativ är att i skolskjutsavtalen skriva in krav på att förare som är över 65 år varje år måste genomgå en läkarundersökning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer