När schweiziska Stadler Bussnang vann Skånetrafikens upphandling av nya tåg för sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn överklagade konkurrenten Bombardier.
Nu har Förvaltningsrätten i Malmö beslutat att upphandlingen måste göras om. Anledningen är att köpet av arton tåg kompletterats med en option på ytterligare 60 dubbeldäckartåg efter att det ursprungliga ramavtalet tecknats. Grundkontraktet var värt 2,2 miljarder, de tillkommande optionerna 7 miljarder kronor.
Genom att utnyttja ett befintligt ramavtal med tre möjliga leverantörer har Skånetrafiken förhindrat, begränsat och snedvridit konkurrensen, enligt domstolen. En ny upphandling av de 60 tågen skulle ha gjorts.
I sitt överklagande framförde Bombardier även att Stadler favoriserades i upphandlingen då kravspecifikationer utformades med utgångspunkt från hur ett Stadlertåg ser ut.
Detta håller dock inte förvaltningsrätten med om.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer