Upphandlingen av försäljning av reklamytor utanpå och ombord på bussar tillföll Wall Street Media för de kommande fem åren med en möjlighet till förlängning med som mest fyra år.
– De entreprenörer som fått avtalen är de som kunnat erbjuda den högsta garanterade intäkten för respektive avtalsområde. Slår man ihop garantibeloppen i de vinnande anbuden ligger de på nivåer som är 50 procent högre än i dag, sa Henrik Palmér, chef för sektion Intäkter på trafikförvaltningen, i ett pressmeddelande.
Men enligt uppgifter till Dagens Media utgick Wallstreet från reklamytorna på en spårvagn när de räknade fram reklamytorna i SL:s bussar.
När avtalet var klart beskrev trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons affärerna som en vinstlott och att intäkterna skulle öka med ”minst 50 procent”.
Nu har SL beslutat riva upp avtalet efter att Wallstreet upptäckt felräkningen
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer