Planerna på upphandlade nattåg är en del av fyrpartiöverenskommelsen och särskilt en fråga som Miljöpartiet drivit.
Senast i april nästa år ska Trafikverket redovisa hur en sådan trafik kan organiseras och rent geografiskt har regeringen valt att inte styra utredningen mer än att slutdestinationer ska vara på kontinenten. Ett specifikt upphandlingsuppdrag kommer sedan att ges till myndigheten.
−Redovisningen av uppdraget kommer att utgöra ett underlag vid ett framtida beslut om statlig upphandling av trafik, säger Lennart Kalander, avdelningschef nationell planering på Trafikverket.
Förutom resmål ska myndigheten lämna förslag på trafikupplägg, bedöma kostnaderna samt återkomma med en tidplan för genomförandet.
En huvudinriktning ska också vara att upphandlad trafik kan bana väg för kommersiell trafik.
I kontakter med behöriga kollektivtrafikländer i andra länder som berörs av trafiken ska Trafikverket sondera möjligheterna till delfinansiering från dessa.
Att Malmö blir ett nav för trafiken är knappast en vild gissning och redan i våras lanserade Malmö stad ett förslag om Bryssel, Wien, München och Paris som destinationer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer