Motorvägsbygget Förbifart Stockholm väntas blir klart fyra år senare än tidigare beräknat och minst 3,3 miljarder dyrare.
Enligt Trafikverket är förklaringen till stor del att en leverantör begått allvarliga fel.
Nu går generaldirektör Lena Erixon ut och begär bättre möjligheter att stoppa spekulativa anbud.
–Vi har valt att driva ett antal fall om, vad vi tycker spekulativ prissättning, men förlorat i rätten, säger hon till Sveriges Radio.
Med nuvarande lagstiftning måste Trafikverket acceptera det lägsta budet även om det ligger uppenbart under myndighetens egna beräkningar om vad en rimlig kostnad för ett projekt är.
– Underprissatta eller så kallade spekulativa bud, leder till förseningar och högre kostnader som kan undvikas med en lagjustering, säger Lena Erixon.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth är försiktig positiv till en lagändring.
– Lagen om offentlig upphandling kan innebära att man ser brister här, så jag har förståelse för detta och tycker det är någonting vi ska diskutera framöver, säger Tomas Eneroth till Sveriges Radio.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer