Drift av trafik och stationer, fordonsunderhåll och en hel del kringliggande verksamhet ingår i upphandlingen, som blir den tredje sedan premiärupphandlingen av tunnelbanan för drygt 20 år sedan.
Hongkong-baserade MTR är operatör sedan 2009 med en grundersättning på omkring 2,5 miljarder kronor per år. Gällande avtal sträcker sig till slutet av 2023.
Med parollen ”Stockholms hjärta ska nu prövas i konkurrens” lyfter Region Stockholm nu fram tunnelbaneupphandlingen med fokus på ekonomi, kvalitet och inte minst utveckling genom nya fordon och utökad trafik (18 stationer, 3 mil).
Sex företag lämnade anbud i den förra upphandlingen.
-Detta blir högst sannolikt den största icke-militära offentliga upphandlingen i världen. Vi vet dessutom att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt, där vi har goda signaler från omvärlden och ett stort intresse hos många välrenommerade tunga aktörer, säger Kristoffer Tamsons.
-Med denna totalupphandling behåller vi en kollektivtrafik upphandlad i konkurrens till 100 procent. Det är en modell som tjänat oss väl och det bästa, mest effektiva sättet att få mer tunnelbana för pengarna och bättre trafik för resenärerna.
…” Största icke-militära offentliga upphandlingen i världen” … säger Tomson.
Kan det bero på att ingen annan seriös trafikoperatör väljer att lägga ut en sån viktig sak på entreprenad?