Tåg i Bergslagen (TiB) binder samman de fyra Bergslagslänen med tåglinjerna Mora – Borlänge, Borlänge – Västerås, Gävle – Mjölby, Örebro – Laxå, Gävle – Hallsberg och Ludvika – Västerås. Med tre miljoner resor per år är trafiken ett betydande nav i Mellansveriges trafiksystem.
Uppdraget SJ fått är att bedriva tågtrafik och ansvara för fordonsunderhåll där Bombardier är underhållspartner. Dessutom innebär uppdraget att antalet resenärer ska ökas.
Avtalet omfattar 28 stycken fordon och sträcker sig från december 2016 till december 2026 med möjlighet till upp till 12 månaders förlängning. Tåg i Bergslagen samägs av Dalarnas, Örebros, Gävleborgs och Västmanlands län och trafiken omsätter under avtalsperioden cirka 2 miljarder kronor.
– Vi är otroligt stolta och glada över att ha fått förtroendet att driva Tåg i Bergslagen. Att vi redan finns i regionen skapar många synergieffekter vilket vi kommer att använda för att få ännu fler och nöjdare kunder. Vi är också glada och stolta över att vi nu även får förtroende att köra Kinnekulletågstrafiken. Tillsammans med vårt andra åtagande avseende drift av övrig regional tågtrafik i Västra Götaland, gör detta att vi nu kan skapa en mer effektiv och smidigare tågtrafik i hela regionen. Vi kommer att lägga stort fokus på att förbättra kundernas upplevelse av att resa med oss och vinna nya resenärer, säger Caroline Åstrand, chef för Division produkt på SJ.
När det gäller Västtrafiks upphandling får SJ ytterligare ett uppdrag. Så sent som förra hösten förnyades ett uppdrag att bedriva västsvenska region- och pendeltågstrafiken. Nu får SJ även ta hand om Kinnekulletågen för Västtrafik. I konkurrens med två andra företag fick SJ avtalet som omfattar den regionala tågtrafiken med Kinnekulletågen på sträckorna Mariestad-Lidköping-Göteborg samt Örebro-Mariestad-Lidköping-Herrljunga. Den upphandlade tågtrafiken kommer att vara en del av Västtågen. Trafiken i det nya avtalet startar i juni 2016.
– Vi har haft ett tydligt kundfokus och målet var att hitta bästa möjliga samarbetspartner för att fortsätta utveckla Kinnekulletågstrafiken. Tillsammans med SJ ska vi nu arbeta för att ge våra kunder ännu bättre service, säger Jarl Samuelsson, chef för tågtrafiken på Västtrafik.
Avtalet innebär ett partnerskap med SJ där en betydande del av deras ersättning är kopplad till tågens punktlighet och hur kunderna upplever trygghet, trivsel samt information ombord. Det ges även ett utökat ansvar till SJ att planera och utveckla trafiken.
– Upphandlad trafik är viktigt för oss och en del av vår långsiktiga strategi. I vårt erbjudande har vi haft starkt fokus på nöjda resenärer, resurseffektivitet och samverkan – det ser vi fram emot att realisera nu, säger SJs vd Crister Fritzson.
Det nya avtalet löper över 8,5 år med möjlighet till förlängning med maximalt tre år och är värt cirka 510 miljoner kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer