Regionerna ställer allt striktare sociala hållbarhetskrav när busstrafik när elbussar för kollektivtrafik, upphandlas.
Konsekvensen blir att elbussar från så kallade högrisk länder inte kan köpas in eftersom varken fordonstillverkare eller busstrafikföretag kan garantera den grad av kontroll som efterfrågas.
Detta ifrågasätts nu av Sveriges Bussföretag som tagit fram en rapport som visar hur en fullskalig implementering av kraven skulle slå på planerad upphandlad busstrafik i Sverige 2025-2035.
Om trafikbolagen köper in elbussar från Europa i stället för från utpekade högriskländer kommer kostnaden att öka med nästan 10 miljarder kronor. Dessutom riskerar det att bli brist på bussar och därmed kraftigt försenade leveranser för kollektivtrafiken, enligt rapporten.
– Vi menar att det är orimligt med svenska lokala krav på frågor som berör hela den internationella fordonsindustrin. Vi måste på allvar sätta oss ner och diskutera frågan mellan busstrafikföretag och offentliga beställare av kollektivtrafik. Annars riskerar resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund, vice vd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer