Uppgifter om de båda anbud som konkurrerade med Destination Gotland i Trafikverkets stora färjeupphandling har sipprat ut. Betydande delar av anbuden är sekretessbelagda, men klart är att ett av buden snabbt kunde läggas åt sidan. En privatperson krävde två miljarder kronor i förskottsbetalning.
Det andra budet, från skotska rederiet MacBrayne, verkar ha varit betydligt intressantare. Företaget utlovade bland annat tre nya färjor, som samtliga skulle drivas med flytande naturgas. Det miljölöftet är bättre än Destination Gotlands, som så småningom kommer att sätta in en gasfärja i trafiken.
MacBrayne ville utöka såväl passagerar- som godskapacitet. Sist, men inte minst var prislappen lägre än upphandlingsvinnarens. Skottarna ansåg sig kunna sköta trafiken för 384 miljoner kronor per år, alltså 114 miljoner kronor mindre än Destination Gotlands pris.
Destination Gotland erbjöd snabbare överfarter. Per-Erling Evensen, marknads- och informationschef vid bolaget:
– Även om upphandlingskraven, som vi uppfyller, medger besparingar genom längre överfartstider och mindre antal turer kommer vi att sträva efter att bedriva trafiken efter vårt nuvarande trafikupplägg.
Den huvudsakliga förklaringen till att det till synes bra utlandsbudet inte vann var krav från rederiet som avvek från upphandlingsunderlaget:
– Hade vi godtagit kraven och accepterat anbudet hade vi antagit ett orent anbud, säger Thomas Andersson, pressekreterare vid Trafikverket till Gotlands Allehanda.
Värsta konkurrentens anbud orent
Ett av de tre inkomna anbuden var oseriöst och ett annat var orent. Därför vann Destination Gotland färjetrafiken till och från fastlandet under kommande tioårsperiod.
| 2014-05-07
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer