Västtrafik tar hand om de mer komplicerade kundärendena i egen regi samtidigt som de mer rutinbetonade ärendena läggs ut på entreprenad. Det är stora årsvolymer som Samres kommer att hantera – 450 000 inkommande samtal och 100 000 resegarantiärenden.
– Samres har stor erfarenhet av den här typen av uppdrag och det innebär att våra kunder får fortsatt god service, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.
Verksamheten berör ett tiotal kundkommunikatörer som finns i Göteborg och Uddevalla. Västtrafiks anställda kommer att få erbjudande om anställning hos Samres.
– Samtidigt kan vi fokusera på att förbättra vår störningsinformation och utveckla hanteringen av komplexa kundärenden, säger han och berättar att den del av kundservice som arbetar med utredning av mer komplicerade ärenden blir kvar hos Västtrafik.
Samtidigt står det klart att Samres behåller uppdraget att driva Västtrafiks beställningscentral för anropstyrd trafik.
– Vi är mycket nöjda med det jobb Samres gjort hittills och vi kommer nu att fortsätta att utveckla beställningsverksamheten tillsammans med dem, säger Mikael Olsson.
Samres sköter detta uppdrag via sina enheter i Falköping, Estland och Moldavien.
Avtalet löper på tre och ett halvt år med möjlighet till två gånger sex månaders förlängning. I oktober räknar Västtrafik med att Samres kundservice ska vara operativ.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer