Veolia Transport har haft stora problem med sina drygt hundra bussar som rullar på uppdrag av Västtrafik i västra Göteborg. Polisen har i flygande razzior gett bussar körförbud för bland annat slitna däck och andra tekniska fel såsom oljeläckage och bromsljusfel.
Västtrafik levererar efter ett krismöte med Veolias högsta ledning en skriftlig varning till företaget för de kvalitetsbrister som finns. Veolia har därefter 30 dagar på sig att åtgärda bristerna.
– Veolia levererar inte den kvalitet som de har lovat och som vi kräver i vårt gemensamma avtal. Därför ser vi ingen annan utväg än att varna företaget skriftligen, säger Mikael Olsson, chef för trafikenheten på Västtrafik.
Enligt Mikael Olsson brister såväl systematik som säkerhetskontroller. Om leverantören inte lyckas lösa problemen på ett tillfredsställande sätt är nästa steg en uppsägning av avtalet.
Lars Backström, vd på Västtrafik anser att Veolia gjort sig skyldigt till en rad avtalsbrott. Dessa har förorsakat resenärer besvär och obehag i form av inställda turer och att fordon med körförbud har använts:
– Alla måste kunna känna sig trygga att resa med Västtrafik, säger han.
Samtidigt inleder Västtrafik förberedelser för en ny upphandling – så att den kan starta direkt om så skulle behövas. Uppsägningstiden på avtalet är ett år.
Lars-Erik Granberg är ny tillförordnad affärsområdeschef för Veolia Väst. Han ber om ursäkt och säger:
– Vi ser allvarligt på det här och lovar bättring.
Kvalitetsproblemen smolkar Västtrafiks glädje över ökat kollektivtrafikresande. Under januari uppmättes en resandeökning med 7,7 procent, motsvarande 45 000 resor per dag, jämfört med samma månad förra året.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer