Högsta förvaltningsdomstolen kommer att pröva tillämpningen av bestämmelsen om offentligt styrda organ i 2 kap. 12 § lagen om offentlig upphandling. I den överklagade domen gick kammarrätten på Konkurrensverkets linje om upphandlingsskadeavgift och i bedömningen om att Akademiska hus ska ses som en upphandlande myndighet.
Akademiska Hus linje är att verksamheten bedrivs i konkurrens och på normala marknadsmässiga villkor. Bolaget har ett vinstsyfte med avkastningskrav som liknar konkurrerande företags och man bär självt verksamhetens förluster.
Konkurrensverket håller fast vid ståndpunkten att Akademiska Hus inte upphandlat det omtvistade kontraktet med Rekab på rätt sätt. Uppdraget att bygga om Sveriges Lantbruksuniversitet inom Campus Umeå var värt 39 miljoner kronor.
För detta har förvaltningsrätten utdömt en upphandlingsskadeavgift på 3 miljoner kronor, ett belopp som gick oförändrat genom kammarrätten (pdf). Bolaget bedöms vara offentligt styrt – och en upphandlande myndighet i lagens mening.
Akademiska Hus jämför sig gärna med Sveaskog som inte behöver upphandla enligt LOU. Till skillnad från Sveaskog menar Konkurrensverket att Akademiska Hus har en tydlig marknadskompletterande roll.
– Förutom oklar praxis anser vi inte att kammarrätten har gjort en korrekt bedömning av den verksamhet som Akademiska Hus bedriver. Vi är inte en myndighet utan ett företag som verkar på marknadsmässig grund, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus.
Konkurrensverket har tidigare lyckats förmå Svenska Spel att anamma LOU. Verket försöker även att få SJ att göra detsamma, hittills dock utan framgång. Snart kommer sista ordet om hur Akademiska Hus måste handla framöver.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer