Konkurrensverket agerade snabbt som tillsynsmyndighet för offentlig upphandling sedan Region Stockholm (SL) tecknat avtal med Skoda om tåg till Saltsjöbanan.
Förra veckan gick en skrivelse iväg från Konkurrensverket med begäran om fakta och bedömningar kring processen med ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering.
Grundbeställningen – 16 tåg med leverans från 2029 – är enligt regionen värd 1,5 miljarder kronor.
Avtalet med Skoda förhandlades fram sedan endast ett anbud lämnats in efter ett första förfarande med annonsering.
– Skodas anbud uppfyller samtliga krav som trafikförvaltningen ställt och bedömning är att Skoda har lämnat ett konkurrenskraftigt anbud, säger Dilara Köylüoglu, samordnare för SL:s ledningsstab, till Mitti.
Affären får dock skarp kritik från oppositionen inom Region Stockholm. Kristoffer Tamsons, Moderaterna, menar att Stockholm avslöjats som en bananregion med ett stort avtal utan konkurrensutsättning som kommer ovanpå missar tidigare i processen där regionen läckt uppgifter om sitt ekonomiska förhandlingsutrymme.
– Att det saknas konkurrens i en viktig upphandling är ytterst en förtroendefråga för Region Stockholm. Saknas konkurrens saknas också vilja att delta i regionens upphandlingar, säger Kristoffer Tamsons till Mitti med krav på en redovisning av ärendet i regionens trafiknämnd.
Region Stockholm riskerar upphandlingsskadeavgift om Konkurrensverket går vidare med en formell utredning. Senast 5 december måste regionen svara på myndighetens frågor.
Sedan tidigare utreds regionen för att ha skrivit nödavtal om pendeltågstrafiken med SJ, vilket också fått VR Sverige att ilskna till. Pendeltågsavtalet är värt cirka fyra miljarder kronor för två avtalsår.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer