Det blev klart för några dagar sedan att Clear Channel och Wall Street Media ansvarar för SL:s reklamförsäljning från 2017. Avtalen sträcker sig över fem år med en möjlighet till förlängning med som mest fyra år.
Affären har delats upp i olika avtalsområden. Avtalen för områdena spårtrafik och bussväderskydd har tillfallit Clear Channel. I spårtrafik ingår reklam på stationer samt på och ombord fordon. Avtalen för försäljning av reklamytor utanpå och ombord på bussar har tillfallit Wall Street Media. I flera av de nya avtalen är det reklamentreprenörerna själva som ska utforska och investera i nya typer av reklamytor, som till exempel digitala skärmar.
Enligt uppgifter till Dagens media innebär avtalet en stor nettoökning av intäkterna för landstinget. Ersättningen till trafikförvaltningen utgörs till 70 procent av nettointäkterna från reklamförsäljningen, som lägst ett visst angivet garantibelopp per år.
– De entreprenörer som fått avtalen är de som kunnat erbjuda den högsta garanterade intäkten för respektive avtalsområde. Slår man ihop garantibeloppen i de vinnande anbuden ligger de på nivåer som är 50 procent högre än i dag, säger Henrik Palmér, chef för sektion Intäkter på trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.
SL-avtalen har historiskt sett omsatt 250 miljoner kronor årligen, en fjärdedel av hela marknaden för utomhusreklam i Sverige.
– Kollektivtrafiken finansieras av biljettköparna, skattebetalarna men också reklamintäkterna. Vi vet att kollektivtrafiken i Sverige har underutvecklade reklamintäkter jämfört med andra länder. Därför blev en viktig del i vårt arbete att stärka det, dels med förstudien, anskaffningsbeslutet och reklamupphandlingen som vi sjösatte i februari, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons till Resumé.
Intressant är att flera anbudsgivare beskriver SL:s upphandling som enkel och transparent.
– Vi är nöjda med att SL gick ut i en transparent upphandling vilket har gjort att de fått en marknadsmässig hyra i dessa avtal, säger till exempel JCDecauxs vd Magnus Heljeberg till Dagens media.
Han tycker att upplägget varit bra och enkelt.
– Det har varit ett enkelt upplägg: högst hyra tar hem avtalet. Vi lade det vi tyckte var marknadsmässigt och vi får gratulera konkurrenten till att de lagt ett högre bud. Vi är nöjda med upphandlingen som sådan, säger han till Dagens media.
Nu har dock Clear Channels och Wall Streets vinnande anbud hemligstämplas av hänsyn till bolagen. Enligt trafikförvaltningen skulle ett röjande allvarligt kunna skada anbudsgivarens verksamhet. ”Ett röjande av den information och de uppgifter som framkommer i de sekretessbelagda dokumenten riskerar att negativt påverka anbudsgivarnas affärsmässiga ställning på marknaden då företaget kan komma att missgynnas vid kommande affärsmässiga förhandlingar eller upphandlingar. Ett röjande av ifrågavarande uppgifter skulle således allvarligt kunna skada anbudsgivarnas verksamhet”, står det i beslutet.
Här är alla som la in anbud
Buss utsida:
Clear Channel
Wallstreet Media (vinnare)
Buss insida:
Clear Channel
Wallstreet Media (vinnare)
Bussväderskydd:
Clear Channel (vinnare)
JCDecaux
Spårtrafik (bland annat Stockholms tunnelbana):
Clear Channel (vinnare)
JCDecaux
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer