Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Hemligstämplat avtal och nöjda anbudsgivare i SL:s upphandling

Både vinnare och förlorare var nöjda med hur upphandlingen om reklamförsäljningen i SL-trafiken sköttes. Det är den största affären för utomhusreklam i Sverige. Nu har avtalet, som börjar gälla januari 2017, hemligstämplats.

| 2016-01-14

Det blev klart för några dagar sedan att Clear Channel och Wall Street Media ansvarar för SL:s reklamförsäljning från 2017. Avtalen sträcker sig över fem år med en möjlighet till förlängning med som mest fyra år.

Affären har delats upp i olika avtalsområden. Avtalen för områdena spårtrafik och bussväderskydd har tillfallit Clear Channel. I spårtrafik ingår reklam på stationer samt på och ombord fordon. Avtalen för försäljning av reklamytor utanpå och ombord på bussar har tillfallit Wall Street Media. I flera av de nya avtalen är det reklamentreprenörerna själva som ska utforska och investera i nya typer av reklamytor, som till exempel digitala skärmar.

Enligt uppgifter till Dagens media innebär avtalet en stor nettoökning av intäkterna för landstinget.  Ersättningen till trafikförvaltningen utgörs till 70 procent av nettointäkterna från reklamförsäljningen, som lägst ett visst angivet garantibelopp per år.

– De entreprenörer som fått avtalen är de som kunnat erbjuda den högsta garanterade intäkten för respektive avtalsområde. Slår man ihop garantibeloppen i de vinnande anbuden ligger de på nivåer som är 50 procent högre än i dag, säger Henrik Palmér, chef för sektion Intäkter på trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.

SL-avtalen har historiskt sett omsatt 250 miljoner kronor årligen, en fjärdedel av hela marknaden för utomhusreklam i Sverige.

– Kollektivtrafiken finansieras av biljettköparna, skattebetalarna men också reklamintäkterna. Vi vet att kollektivtrafiken i Sverige har underutvecklade reklamintäkter jämfört med andra länder. Därför blev en viktig del i vårt arbete att stärka det, dels med förstudien, anskaffningsbeslutet och reklamupphandlingen som vi sjösatte i februari, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons till Resumé.

Intressant är att flera anbudsgivare beskriver SL:s upphandling som enkel och transparent.

– Vi är nöjda med att SL gick ut i en transparent upphandling vilket har gjort att de fått en marknadsmässig hyra i dessa avtal, säger till exempel JCDecauxs vd Magnus Heljeberg till Dagens media.

Han tycker att upplägget varit bra och enkelt.

– Det har varit ett enkelt upplägg: högst hyra tar hem avtalet. Vi lade det vi tyckte var marknadsmässigt och vi får gratulera konkurrenten till att de lagt ett högre bud. Vi är nöjda med upphandlingen som sådan, säger han till Dagens media.

Nu har dock Clear Channels och Wall Streets vinnande anbud hemligstämplas av hänsyn till bolagen. Enligt trafikförvaltningen skulle ett röjande allvarligt kunna skada anbudsgivarens verksamhet. ”Ett röjande av den information och de uppgifter som framkommer i de sekretessbelagda dokumenten riskerar att negativt påverka anbudsgivarnas affärsmässiga ställning på marknaden då företaget kan komma att missgynnas vid kommande affärsmässiga förhandlingar eller upphandlingar. Ett röjande av ifrågavarande uppgifter skulle således allvarligt kunna skada anbudsgivarnas verksamhet”, står det i beslutet.

Här är alla som la in anbud

Buss utsida:
Clear Channel
Wallstreet Media (vinnare)

Buss insida:
Clear Channel
Wallstreet Media (vinnare)

Bussväderskydd:
Clear Channel (vinnare)
JCDecaux

Spårtrafik (bland annat Stockholms tunnelbana):
Clear Channel (vinnare)
JCDecaux

Läs mer: Clear ChannelHemligstämpelJCDecauxreklamförsäljningSlStorstockholms LokaltrafikUpphandlingWall Street Media

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026