Samtidigt som Konkurrensverket ger grönt ljus för HIG Capitals köp av Fågelviksgruppen kommer Svenska Taxiförbundets årliga sammanställning om taxibranschen (pdf). Enligt den har det amerikanska riskkapitalbolaget köpt en koncern som verkar i en snabbt föränderlig bransch med ansträngd ekonomi.
Sedan år 2000 har antalet taxibolag minskat med 21 procent. Antalet anställda har däremot ökat från 13 297 till 17 529. Siffrorna avser anställda och en försiktig uppskattning är att det fanns cirka 20 500 sysselsatta på heltid inom taxinäringen år 2006 och fler än 30 000 år 2014.
– Konsolideringen inom taxibranschen har pågått ett tag nu och är en förutsättning för att företagen ska nå nödvändig lönsamhet. Bolag med stor omsättning har bättre förutsättningar än de mindre företagen, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.
Landets taxiföretag arbetar under pressade marginaler. Den genomsnittliga rörelsemarginalen under hela 2000-talet är mindre än 2,3 procent. År 2013 var den så låg som 1,6 procent. För näringslivet totalt pendlar denna siffra mellan 5 och 8 procent.
– För att öka lönsamheten och lönerna krävs att marknaden för taxiresande växer och att skatterna och avgifterna, som är extremhöga för taxi, minskar. Alternativet är dyrare resor, säger Claudio Skubla.
Sammanställningen ger vid handen att de samhällsbetalda transporterna svarar för cirka 50 procent av taxiföretagens intäkter. Variationerna är dock mycket stora. På mindre orter och i landsbygd kan färdtjänst- och sjukresor stå för nästan hela omsättningen medan andelen företags- och privatresor är större i stora städer.
Bakom Svenska Taxiförbundet, som företräder merparten av landets taxiföretag, står nära 230 beställningscentraler. Det motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.
Taxi – konsolidering i lågmarginalbransch
Det diskuteras just nu flitigt om hur kraven ska ställas för att taxiförarna ska få rimliga löner. Svenska Taxiförbundet beskriver i sin årliga sammanställning en snabbt föränderlig bransch med låga marginaler och ansträngd ekonomi.
| 2015-04-07
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer