Under 2014 och 2015har ett stort antal klagomål riktats mot de måltider som Fazer Food Service serverade till äldre, funktionshindrade och skolbarn i Upplands Väsby. Klagomålen till trots har företaget inte lyckats lyfta kvaliteten. Det senaste året har det tvärt om skett en markant försämring av maten.
Kommunen begär nu att Fazer ska betala ett vite på 515 000 kronor med anledning av de fel och brister som förekommit kring matleveranserna. Beloppet ska vara inbetalt senast den 15 juni.
– Vi är helt enkelt inte nöjda med maten och Fazers hantering av de klagomål som vi fört fram under en längre tid. Därför tillämpar vi nu de delar i avtalet som handlar om vite, säger Barbro Johansson, chef för kontoret Väsby välfärd.
Det var i januari 2013 som Fazer vann Upplands Väsby kommuns måltidsupphandling. Avtalet går ut i januari 2016 och en ny upphandlingsprocess är påbörjad.
– Maten är en viktig del i alla våra verksamheter och den ska vara god och vällagad. Vi ska dessutom kunna lita på att hantering av specialkost sköts så elever och äldre får den mat de så väl behöver, fortsätter Barbro Johansson.
Fazer lägger sig platt och tar krafttag för att få till en snabb förbättring. Detta bland annat genom att låta en kvalitetschef vara på plats i tillagningsköket.
– Vi har tyvärr brustit i våra leveranser till Upplands Väsby kommun. Vi ser allvarligt på det som skett och ber om ursäkt för att våra kvalitetsrutiner inte har fungerat här, säger Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer.
Fazer ska förutom att betala vite även komma in med en åtgärdsplan. I den redovisas vilka åtgärder som ska vidtas för att komma till rätta med bristerna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer