I januari fattade Trafikverket beslut om vilka flygbolag som ska få subventioner för att trafikera rutter till Norrlands inland, Tornedalen och norra Värmland som inte bär sig kommersiellt. Det estniska bolaget Avies, som idag har avtal på flera linjer, fick förnyat förtroende.
I Pajala gläds man över att Avies inte ska sköta trafiken till Luleå under kommande avtalsperiod. Från den 25 oktober tar Umeföretaget Jonair över det uppdraget. Avies har i februari ställt många avgångar – under förra veckan flögs inte en enda tur.
Problemen har under avtalsperioden varit så många att resenärernas förtroende nu sviktar:
– Det har på ren svenska fungerat åt helvete med Avies men nu är det slut med det till hösten tack och lov, säger Harry Rantakyrö, kommunalråd i Pajala kommun.
Avies har dessutom oreglerade skulder till flygplatsbolaget för bland annat bränsle samt tjänster som incheckning och hangarhyra. Skulden uppgår till 650 000 kronor, varav 402 000 ligger hos Kronofogden.
Flygbolaget har skulder även till andra flygplatser som trafikeras. I Hagfors har man enligt Nya Wermlands-Tidningen obetalda fakturor på 339 000 kronor och i Torsby 258 000 kronor
– Det motsvarar ungefär tre månaders eftersläpning, säger Henric Ceder, flygplatschef i Hagfors, som är van med att Avies inte betalar i tid.
Enligt det nya tilldelningsbeslutet kommer Avies att från och med i höst betjäna rutterna Sveg-Arlanda och Östersund-Umeå.
Upphandlingsvinnare sköter sig inte
Avies sköter inte trafiken på linjen mellan Luleå och Pajala enligt avtalet med Trafikverket. Dessutom släpar det estniska flygbolaget efter med betalningen för de tjänster som denna och andra flygplatser förser dem med.
| 2015-02-20
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer