SJ kommer att få sköta den västsvenska region- och pendeltågstrafiken. Företaget hade det bästa av fyra anbud i den upphandling som just genomförts av Västtrafik, Hallandstrafiken och Länstrafiken i Jönköpings län.
– Upphandlingen har haft tydligt kundfokus och målet har varit att hitta den bästa samarbetspartnern för att utveckla tågtrafiken i Västsverige, säger Roger Vahnberg, vice vd för Västtrafik.
Upphandlingen som SJ har vunnit innebär att köra Västtrafiks tåg, ansvara för fordonsunderhåll samt att öka antalet resenärer på alla sträckor. Uppdraget löper över nio år från december 2015 med möjlighet till förlängning med maximalt tre år. Det är värt cirka fem miljarder kronor.
Caroline Åstrand, produktdirektör vid SJ, är nöjd över att ha vunnit årets största upphandling bland tågoperatörer:
– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ och en del av vår långsiktiga strategi.
SJ har haft uppdraget från Västtrafik sedan 2012. Lena Källström, vd för SJ Götalandståg, håller med om att det är en fördel att företaget redan idag har uppdraget:
– Men vi ser det som ett nytt uppdrag och kommer att satsa stort för att öka antalet resenärer och förbättra våra kunders upplevelser av att resa med oss.
Merparten av regionaltågen kör i Västra Götaland med förbindelser till bland annat Strömstad, Åmål, Nässjö, Skövde, Borås och Varberg. Pendeltågstrafiken länkar samman Göteborg med orter som Alingsås, Kungsbacka och Älvängen.
En vanlig vardag görs cirka 60 000 resor på sträckorna. Av dem sker 35 000 med pendeltåg och cirka 25 000 med regiontåg.
Västtågen förnyar med SJ
Västtågen kommer även framöver att köras av SJ. Av de fyra företag som lämnade anbud i de tre länstrafikbolagens upphandling var det SJ som bjöd på den högsta kvaliteten till det bästa priset.
| 2014-10-15
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer