Vid Trafikverkets upphandling av flygtrafik vann estniska Avies rutterna Sveg-Arlanda och Östersund-Umeå. I Härjedalen luftas kritik mot upphandlingsresultatet:
– Det kommer lite som en chock att Avies får fortsätta flyga, säger Gunilla Zetterström-Bäcke, kommunalråd i Härjedalens kommun, till Tidningen Härjedalen.
Ledningen för Härjedalens kommun känner en stark oro för de incidenter som Avies har varit inblandade i. I ett brev som skickades till Trafikverket redan i höstas beskrivs trafiken som misskött. Det noteras att resenärer ser sig om efter andra resvägar eftersom de helt enkelt inte längre vågar flyga med Avies med tanke på flygsäkerhet och regularitet.
I kommande avtal förlorar Avies trafiken på Torsby-Hagfors-Arlanda till danska Flexflight. Idag flyger Avies även på denna sträcka och det har varit ett av problemen för resande till och från Sveg:
– Avies slingar ofta om linjen via Torsby och/eller Hagfors och det anser vi är ett avtalsbrott då den totala restiden blir lång och alternativet inte finns med i avtalet. Ankomsttiden till Arlanda blir senare än vad tidtabellen anger, vilket innebär att våra resenärer inte kan lita på att de kommer fram i tid.
Företags- och utvecklingsföreningen i Sveg vädjar till Trafikverket och infrastrukturminister Anna Johansson att ompröva tilldelningsbeslutet. Eftersom så många tvekar över att flyga med Avies anses det att Härjedalen i praktiken inte har en fullt fungerande flygtrafik.
– Vi vill ha en redovisning av upphandlingen och vilka aktiva initiativ som tagits för att säkerställa säkerhet, följsamhet och kvalitetssäkring i leveransåtagandet, samt ekonomisk stabilitet, säger Gunilla Zetterström-Bäcke.
Allan Soll, vd för Avies, delar inte oron för bristande säkerhet:
– Avies har inte haft ett enda dödsfall bland passagerare eller flygbesättningar till följd av en olycka med ett av våra flygplan i företagets 24-åriga verksamhetshistoria.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer