Arrivas övertagande av SL-trafiken med buss i norrort i början av 2013 blev en sann prövning för resenärerna med förseningar och inställda turer. Upphandlingen gör det möjligt att kräva vite, något som nu skett.
Efter långa förhandlingar mellan Arriva och SL om vem som har ansvaret för vad har nu räkningen presenterats. Bussentreprenören har fått en nätt faktura på 174 miljoner kronor för trafik som inte levererats enligt avtal.
– Jag har tidigare varit väldigt tydlig med att operatörer som inte levererar den trafik som följer av våra avtal måste få en tydlig signal om att det är inte accepteras, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.
Vitesbeloppet är bland det högsta som någonsin krävts ut inom kollektivtrafiken. Enligt Christer G Wennerholm är det viktigt att markera att SL ser allvarligt på problem som drabbar resenärerna:
– Vi får aldrig tumma på att det är resenärerna som ska sättas i främsta rummet.
Bakom Arriva, som bekräftar att man är överens med SL, står järnvägsjätten Deutsche Bahn ägt av tyska staten.
Arriva krävs på rekordvite
Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting kräver Arriva på 174 miljoner i vite för fjolårets busskaos i norrort. Vitesbeloppet är bland det högsta som någonsin utkrävts inom svensk kollektivtrafik.
| 2014-03-21
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer