Tidningen Mitt i Stockholm har tagit fram beräkningar över hur mycket dyrare SL:s busstrafik på 112 busslinjer blir jämfört med det kontrakt som Nobina tilldelades 2021.
Trafiken skulle ha tagits över i april 2023, något som försenats efter att den tidigare leverantören Keolis överklagat två gånger – och förlorat.
Först i februari 2025 kommer Nobina att ta över avtalet som beräknas vara värt 13 miljarder kronor.
Under tiden är SL tvunget att hålla i gång trafiken med direktupphandlingar. Något som fördyrar trafiken med 40 miljoner per månad.
För hela perioden blir prisskillnaden mot det vinnande Nobinaavtalet cirka 840 miljoner kronor.
Nobina har erbjudit sig att starta trafiken i linje med avtalet ända sedan hösten 2021, enligt kommunikationschef David Erixon.
Andreas Strömberg, presschef på SL, hänvisar till juridiska hinder och svårigheter att få fram fordon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer