Region Stockholms upphandling av kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård har kantats av juridiska processer.
I januari 2016 ansökte Ressel Rederi om överprövning hos Förvaltningsrätten i Stockholm.
Domstolen kom fram till att regionen gjort en otillåten direktupphandling och att det inte förelegat synnerliga skäl att ingå avtalet. Men eftersom det ansågs finnas ett allmänt tvingande intresse fick avtalet bestå.
Ressel Rederi begärde då skadestånd i Stockholms tingsrätt.
”Överträdelsen har i och för sig varit tillräckligt klar för att grunda skadeståndsansvar. Ressel Rederi har dock inte gjort sannolikt att bolaget, genom direktupphandling, har lidit skada på sätt som förutsätts. Ressel Rederi har därför inte rätt till skadestånd och bolagets talan lämnas utan bifall”, enligt domen.
Ärendet överklagades till Svea hovrätt som i sin dom nu upphäver tingsrättens beslut.
Rätten konstaterar att rederiet haft framgång i den förvaltningsrättsliga överprövningsprocessen. Men till följd av omständigheter som bolaget inte kan lastas för, inte fått möjlighet att tilldelas kontraktet.
Det felaktiga förfarandet har orsakat Ressel Rederi skada i form av onödiga kostnader och viss utebliven vinst med ett belopp om 800 000 kronor, som Region Stockholm måste betala.
Förutom att betala detta skadestånd ska Region Stockholm också ersätta rederiets rättegångskostnader i överprövningsprocessen, som uppgått till 234 800 kronor.
Likaså ska Region Stockholm täcka rederiets rättegångskostnader i tingsrätten med 518 190 kronor och i hovrätten med 230 200 kronor.
Sammanlagt kostar missen därmed skattebetalarna närmare 1,8 miljoner kronor.
Svea hovrätts dom: Svea HR T 7651-18 Dom 2019-05-13 (2)
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer