Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Inkörningsproblem för Arriva

Arriva har inte haft någon smakstart vid sitt övertagande av stora delar av kollektivtrafiken i nordöstra Storstockholm. SL:s Ragna Forslund beklagar besvären medan andra funderar över om Arrivas låga anbud kan spela in.

| 2013-01-29

Den 7 januari tog Arriva över driften av Roslagsbanan och det mesta av busstrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Flera av kommunerna i nordöstra Storstockholm har redan tröttnat på problemen i busstrafiken.

Michaela Fletcher Sjöman, kommunstyrelsens ordförande i Österåker, menar att man får ha ett visst överseende med intrimningsproblem med en ny entreprenör. Fast att bussar uteblir är inte acceptabelt.

– Förklaringen att det är it-system som krånglar är heller inte acceptabel då dessa system rimligen borde ha testats innan man övergick till skarpt läge.

Ragna Forslund, trafikdirektör vid SL som upphandlat Arriva, ber i ett öppet brev om ursäkt för att många får vänta på sina bussar i kylan. Det är vanligtvis lite inkörningsproblem precis i början när en ny entreprenör börjar köra i ett område, skriver hon och konstaterar:

– Samtidigt har Arriva kört trafik åt SL i andra områden sedan 2009 och gjort det på ett föredömligt sätt.

I branschen spekuleras det kring om Arrivas bud i SL:s stora E20-paket hösten 2011, kan spela in. Upphandlingen var indelad i två trafikblock och skillnaderna mellan vinnande och näst bästa bud var stora, 24 respektive 33 procent.

Att säga upp avtalet med Arriva är inte aktuellt enligt Ragna Forslund. För att vi ska göra det krävs mer än problem i uppstarten. Hon passar på att i sitt öppna brev förklara hur upphandlingen, där både pris och kvalitet bedömts, har gått till.

Först måste de företag som vill lämna anbud kvalificera sig genom att visa att de sköter sin ekonomi och har kapacitet nog för att kunna genomföra det uppdrag det handlar om. Sedan analyseras anbuden.

– Vi valde Arriva eftersom de hade det lägsta priset och samma eller högre bedömd kvalitet som de andra anbudslämnarna.

Skulle situationen inte bli bättre kommer SL att utkräva viten. Om entreprenören fortfarande inte kan leva upp till sina åtaganden har SL möjlighet att häva avtalet.

– Det är omöjligt att bara byta tillbaka till den tidigare entreprenören. Dels får vi inte det juridiskt sett, dels är organisationen hos den förra entreprenören upplöst.

Läs mer: ArrivaBussE20KlagomålKollektivtrafikMichaela Fletcher SjömanÖsteråkers KommunRagna ForslundSlTrafiktjänsterUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026