Den 7 januari tog Arriva över driften av Roslagsbanan och det mesta av busstrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Flera av kommunerna i nordöstra Storstockholm har redan tröttnat på problemen i busstrafiken.
Michaela Fletcher Sjöman, kommunstyrelsens ordförande i Österåker, menar att man får ha ett visst överseende med intrimningsproblem med en ny entreprenör. Fast att bussar uteblir är inte acceptabelt.
– Förklaringen att det är it-system som krånglar är heller inte acceptabel då dessa system rimligen borde ha testats innan man övergick till skarpt läge.
Ragna Forslund, trafikdirektör vid SL som upphandlat Arriva, ber i ett öppet brev om ursäkt för att många får vänta på sina bussar i kylan. Det är vanligtvis lite inkörningsproblem precis i början när en ny entreprenör börjar köra i ett område, skriver hon och konstaterar:
– Samtidigt har Arriva kört trafik åt SL i andra områden sedan 2009 och gjort det på ett föredömligt sätt.
I branschen spekuleras det kring om Arrivas bud i SL:s stora E20-paket hösten 2011, kan spela in. Upphandlingen var indelad i två trafikblock och skillnaderna mellan vinnande och näst bästa bud var stora, 24 respektive 33 procent.
Att säga upp avtalet med Arriva är inte aktuellt enligt Ragna Forslund. För att vi ska göra det krävs mer än problem i uppstarten. Hon passar på att i sitt öppna brev förklara hur upphandlingen, där både pris och kvalitet bedömts, har gått till.
Först måste de företag som vill lämna anbud kvalificera sig genom att visa att de sköter sin ekonomi och har kapacitet nog för att kunna genomföra det uppdrag det handlar om. Sedan analyseras anbuden.
– Vi valde Arriva eftersom de hade det lägsta priset och samma eller högre bedömd kvalitet som de andra anbudslämnarna.
Skulle situationen inte bli bättre kommer SL att utkräva viten. Om entreprenören fortfarande inte kan leva upp till sina åtaganden har SL möjlighet att häva avtalet.
– Det är omöjligt att bara byta tillbaka till den tidigare entreprenören. Dels får vi inte det juridiskt sett, dels är organisationen hos den förra entreprenören upplöst.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer