–Det här innebär ett tvärstopp för utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka i nuläget. Det riskerar att bli kostsamt eftersom vi måste hålla igång organisationen under den tid som prövningen pågår, säger moderata trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (bilden) till SvT.
Järnvägsplanen godkändes av Trafikverket för drygt ett månad sedan, men har nu blivit överklagad av ett fastighetsbolag med fastigheter på Blasieholmen i Stockholms innerstad.
Enligt Region Stockholm kan ett regeringsavgörande ta allt mellan 6 och 18 månader. En preliminär bedömning är att merkostnaden blir omkring 100 miljoner kronor per månad tills planen vunnit laga kraft.
Den fastighetsägare som överklagat har som förstahandsyrkande att planen ska upphävas och i andra hand krävs skyddsåtgärder mot störningar.
Tills vidare får projektorganisationen Nya tunnelbanan nöja sig med förberedande arbeten.
–Även våra pågående upphandlingar fortsätter som planerat, men vi kommer inte att påbörja några nya upphandlingar innan järnvägsplanen vunnit laga kraft. Där vi har klart med entreprenör kommer vi att diskutera startdatum för entreprenaden med dem, säger avdelningschefen Martin Hellgren.
I projektet berörs Södermalm, Söderort och Nacka när nuvarande blå linje ska förlängas från Kungsträdgården till nya slutstationen Nacka centrum.
Totalt handlar det om fem nya stationer och allt ska byggas under jord.
Nya tunnelbanan har under hösten uppmärksammats för ett tilldelningsbeslut där ett kinesiskt företag med statliga ägare fått kontrakt för arbetstunnlar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer