Avies sköter flygtrafiken på en rad olönsamma, men trafikmässigt motiverade, inrikeslinjer. Det estniska bolaget flyger på linjer till och från orter som Pajala, Sveg och Torsby. Trafiken, som stöttas av skattemedel, upphandlas av Trafikverket.
Efter flera incidenter, som alla medfört utredningar av Haverikommissionen, vill Svensk Pilotförening och Svensk Flygteknikerförening att Trafikverket ska agera. Bedömningen är att verket kan säga upp avtalet utan att det medför några kostnader i och med att bolaget gjort sig skyldigt till allvarliga fel i yrkesutövningen.
– Krävs det att ett haveri med omkomna resenärer för att Trafikverket ska agera, frågar sig Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, och Ola Blomqvist, ordförande i Svensk Flygteknikerförening.
Nu senast drog Transportstyrelsen in luftvärdighetsbeviset för ett av Avies svenskregistrerade flygplan, vilket innebär flygförbud för det aktuella planet. Enligt Ola Blomqvist är det mycket allvarliga fel som Transportstyrelsen har hittat. De ställer frågan hur det står till med bolagets övriga flygplan:
– De nya uppgifterna visar att Avies inte har förbättrat den helt oacceptabelt låga nivå av flygsäkerhet som finns i bolaget.
Svensk Pilotförening och Svensk Flygteknikerförening ställer sig frågande till Trafikverkets upphandlingar:
– Det anbud som har lägst pris vinner upphandlingen och för att kunna bedriva verksamheten under de förutsättningarna låter de här flygbolagen säkerheten stå tillbaka för ekonomin, säger Martin Lindgren och Ola Blomqvist.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer