Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Väljer att både förlänga och avsluta med Arriva

När Arriva tog över kollektivtrafiken i stora delar av nordöstra Storstockholm kantades inledningen av problem och föetaget fick betala ett vite på 174 miljoner kronor. Nu föreslår Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att ett av två block i avtalet avslutas. Det andra ska förlängas till 2024.

| 2017-04-20

Den 7 januari 2013 tog Arriva över driften av Roslagsbanan och det mesta av busstrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Flera av kommunerna i nordöstra Storstockholm var upprörda över problemen i busstrafiken.

Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting krävde också Arriva på 174 miljoner i vite för busskaoset, med all sannolikhet det största vite som en operatör tvingats betala i svensk kollektivtrafik.

Upphandlingen var indelad i två trafikblock och skillnaderna mellan vinnande och näst bästa bud var stora, 24 respektive 33 procent. Värdet på upphandlingen av block 2 uppgavs 2011 vara fem miljarder för de första åtta åren.

Avtalet med SL är ett så kallat incitamentsavtal. Det betyder att Arriva får betalt för antalet resenärer.

Avtalet med Arriva består av två block. Block 1 avser Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan samt busstrafik i Bromma, Solna-Sundbyberg och Sollentuna. Block 2 avser Roslagsbanan och buss i norrort.

Trafikförvaltningen säger sig ha utvärderat kvaliteten i Arrivas leveranser och föreslår, utifrån utvärderingens resultat, att avtalet med Arriva avseende block 1 bör löpa vidare som längst till 2024. Trafikförvaltningen anser att leveranserna är stabila och förvaltningen ser en positiv trend avseende uppfyllande av avtalets mål.

För block 2 föreslår Trafikförvaltningen däremot att avtalet avslutas då kontraktet löper ut, i början av 2021. Förvaltningen konstaterar att busstrafiken i norrort har haft svagare resandeutveckling än förväntat och andelen nöjda resenärer inte nått avtalets mål. “Roslagsbanan har inte uppnått avtalets mål avseende punktlighet och utförd trafik, även om målen nåtts avseende nöjdhet och resandeutveckling. De pågående projekten med utbyggnad av banan bedöms även framöver i hög grad påverka förutsättningarna för trafiken”, skriver förvaltningen.

– Vi har högt ställda krav på de som kör för oss. I det här fallet har vi landat i att inte förlänga avtalet. Det gör vi för att vi tycker att Arriva inte har levererat, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till Mitt i.

Läs mer: Transport och trafik ArrivaBussE20KlagomålKollektivtrafikÖsteråkers KommunSlTrafiktjänsterUpphandling

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026