Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Väljer att både förlänga och avsluta med Arriva

När Arriva tog över kollektivtrafiken i stora delar av nordöstra Storstockholm kantades inledningen av problem och föetaget fick betala ett vite på 174 miljoner kronor. Nu föreslår Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att ett av två block i avtalet avslutas. Det andra ska förlängas till 2024.

| 2017-04-20

Den 7 januari 2013 tog Arriva över driften av Roslagsbanan och det mesta av busstrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Flera av kommunerna i nordöstra Storstockholm var upprörda över problemen i busstrafiken.

Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting krävde också Arriva på 174 miljoner i vite för busskaoset, med all sannolikhet det största vite som en operatör tvingats betala i svensk kollektivtrafik.

Upphandlingen var indelad i två trafikblock och skillnaderna mellan vinnande och näst bästa bud var stora, 24 respektive 33 procent. Värdet på upphandlingen av block 2 uppgavs 2011 vara fem miljarder för de första åtta åren.

Avtalet med SL är ett så kallat incitamentsavtal. Det betyder att Arriva får betalt för antalet resenärer.

Avtalet med Arriva består av två block. Block 1 avser Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan samt busstrafik i Bromma, Solna-Sundbyberg och Sollentuna. Block 2 avser Roslagsbanan och buss i norrort.

Trafikförvaltningen säger sig ha utvärderat kvaliteten i Arrivas leveranser och föreslår, utifrån utvärderingens resultat, att avtalet med Arriva avseende block 1 bör löpa vidare som längst till 2024. Trafikförvaltningen anser att leveranserna är stabila och förvaltningen ser en positiv trend avseende uppfyllande av avtalets mål.

För block 2 föreslår Trafikförvaltningen däremot att avtalet avslutas då kontraktet löper ut, i början av 2021. Förvaltningen konstaterar att busstrafiken i norrort har haft svagare resandeutveckling än förväntat och andelen nöjda resenärer inte nått avtalets mål. “Roslagsbanan har inte uppnått avtalets mål avseende punktlighet och utförd trafik, även om målen nåtts avseende nöjdhet och resandeutveckling. De pågående projekten med utbyggnad av banan bedöms även framöver i hög grad påverka förutsättningarna för trafiken”, skriver förvaltningen.

– Vi har högt ställda krav på de som kör för oss. I det här fallet har vi landat i att inte förlänga avtalet. Det gör vi för att vi tycker att Arriva inte har levererat, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till Mitt i.

Läs mer: Transport och trafik ArrivaBussE20KlagomålKollektivtrafikÖsteråkers KommunSlTrafiktjänsterUpphandling

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026