Nobina lämnade aldrig något anbud i den stora upphandling av busstrafik som genomförts i Dalarna. Detta trots att Nobina idag kör trafiken och har en fungerande organisation, vilket självklart måste betraktas som en fördel för bolaget.
Anledningen till bojkotten står att finna i anbudsunderlaget. Dalatrafik har på en rad områden frångått de rekommendationer som har tagits fram av branschföreningarna Svensk kollektivtrafik och Bussbranschens riksförbund.
– När Dalatrafik inte förmår att ge rimliga förutsättningar inskränks också Nobinas förutsättningar att vara en bra arbetsgivare, förklarade Nobinas vd Jan Bosaeus då.
Jan Bosaeus beskriver villkoren som affärsmässigt orimliga. Nobina ansåg det omöjligt att driva en bra och kostnadseffektiv kollektivtrafik. Företaget försökte utan framgång att ta upp en dialog om detta med Dalatrafik.
Nu visar det sig nu att konkurrensen i upphandlingen var obefintlig. Bara ett anbud, från Sambus, kom in till vart och ett av de sex trafikområdena.
– Dalatrafik får betala mer för mindre trafik än idag. Dalaborna blir de stora förlorarna.
Om prislappen råder delade meningar. På en fråga från tidningen DT.se om han tycker att antalet anbud var för litet svarar Leif Nilsson, ordförande i Region Dalarna som äger Dalatrafik:
– Nej, vi ställde höga anbudskrav och prislappen visar att trafiken inte blir fördyrad vilket förvånade oss.
Nobina sköter nära 30 procent av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. Står sig tilldelningsbeslutet kommer Sambus att ta över trafiken vid halvårsskiftet nästa år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer