I november 2011 vann Arriva SL:s upphandling av bland annat busstrafiken i norrort vid SL:s stora kombinerade trafikupphandling. Trots att bolaget alltså haft mer än ett år på sig att förbereda trafikstarten den 7 januari har de inledande problemen varit många.
Resenärerna har ställts inför inställda avgångar, brister i punktlighet samt brister i trafik- och störningsinformation. Förare som inte kunnat komma i kontakt med trafikledningen har bidragit till förvirringen.
SL och Arriva har offentligt bett om ursäkt för problemen. Båda parter har tillsatt stora resurser för att komma till rätta med situationen.
– Det finns inga externa faktorer bakom de problem som bussresenärerna upplever utan det är genomgående problem som ansvariga inom SL och Arriva skapat, konstaterar Jan-Åke Bosell på idégruppen Vi Resenärer.
På sin webbplats har Arriva nu, utöver fler ursäkter, spaltat upp orsakerna till att det fungerat dåligt. Denna kunskap kan vara bra att ha med sig inför andra upphandlingar.
Enligt bolaget har trafikstörningarna sin förklaring i många olika samverkande faktorer. Hit hör förändrade körscheman och stolptidtabeller som saknats eller haft felaktig information. Den nya lokala trafikledning som inrättades i Täby har inte fungerat som avsett.
Rampen som värmer bussarna under natten har haft otillräcklig kapacitet, något som inneburit att en del bussar inte kunnat starta i kylan på morgonen. Ej fungerande teknik i nya bussar, bland annat problem med dörrar, förs också fram.
Trafikläget förbättras successivt och när ett nytt ”tjänstepaket” införs i slutet av denna månad ska det bli ännu bättre. Paketet innebär att förarnas scheman till stor del görs om utifrån de brister som identifierats. Trafikledare och förare utbildas och dagsläget analyseras i detalj.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer